klik her Klik her Klik her klik her  
 
   

 

 
 
Du er her: Forside > Bandet > Brian Woetmann
|
|

Brian Woetmann - Percussion, sang

Ashammer er min nye musikalske legeplads. Jeg vover stolt at sige, at medlemmerne har ”vide horisonter”( musikalske såvel som generelle). Jeg har som trommeslager/ percussionist i bandet suppleret den irske bodhran med percussion instrumenter fra forskellige dele af verden. Da jeg i sin tid blev ”fanget” af bodhran spillet, var det de muligheder for lyd og variation der lå i den irske musik. Jeg ser store ligheder mellem jazz/ fusion og så de irske fraseringer i melodierne. Det er kræs for en trommeslager. Da jeg både kan li` den simple og klare definition af et groove, men sandelig også det modsatte, var det meget naturligt at samle det trommesæt jeg spiller på i Ashammer. Det går rigtig godt i spænd med det rigt varierede bas/cello arbejde Klaus Bystrup leverer til Ashammer som underlægning til de irsk inspirede melodier.

INTRO - PÅ REJSE MED DRACULA
Ja det er jo sin sag så´nt at beskrive sine meritter ud i det musikalske univers, så for at starte godt kan jeg li`så godt starte med et højdepunkt : det var uden tvivl da jeg iført transylvansk bondekone/sigøjnertøj, aften efter aften susede/gled ned af en MINDST 4 meter høj skaterrampe, for at ”lande ” på scenen i Aalborg teater, ydermere iført midt soloinstrument; en rusten sandvika fluksvans og min bedstefars gamle violinbue,…plus en ligegyldig attitude…. det er noget vi sigøjner er vant til!!! Så sad vi der og spillede noget sigøjner musik Forestillingen hed ”Dracula” og den var … noget for sig selv. Kostumerne var ikke vores skyld..men musikken var… jeg og mine medsammensvorne i bandet RUBY, komponerede musikken (transylvansk FunkRock) Men egentlig er jeg jo trommeslager og har spillet siden gymnasietiden og da jeg i skrivende stund banker på det 39. år , så har jer lært hvordan ”stikken kan vende” I øvrigt har jeg spillet med musikere fra transylvanien. De flygtede fra Chauciescu eller hva han nu hed. De var sjove at spille med, men svært: en blanding af Chick Corea og så den Rumænske ”folklore” i vældige skæve taktarter. Jeg tror der var et nummer i 13/16, men det gik heldigvis vildt stærkt, så der var ingen der talte.

HVORFOR MUSIK?? 
Jeg startede som sagt i gymnasiet med at spille. En flok venner samledes og fandt efterhånden ud af hvilke instrumenter vi skulle spille. Hvad vi skulle spille var besluttet: vi skulle overgå Pink Floyd. Men da vi efterhånden havde fået lært at spille, blev vores horisont jo størrer og en aften hørte jeg Miles Davis`s ”You`re under arrest”, med John Scofield på guitar, og derefter var der for mig kun fusions musik der betød noget. Sådan var det i nogle år. 

HVORFOR IRSK??
Imens jeg spillede i forskellige bands, rock, fusion, jazz og pop blev jeg konfronteret med den irske folkemusik da jeg flyttede ind hos Jacob Graae Hansen. Han gav mig en øve stik til den irske bodhran ( en rammetromme som også spilles med hånden), plus nogle få instruktioner og noget heftigt irsk musik at øve til. Jacob spillede dengang i det Århusianske Moving Cloud , som jeg senere havde fornøjelsen at afløse i et år, da deres faste bodhranspiller Sven Keldsen var i Irland. Så flyttede Christina Kronborg ind i samme bofællesskab og efter nogle år havde vi et band Stony Steps, der spillede på Skagen festival, Lyngbygård Blomsterplukker festival, musikforeninger , pubs og bryllupper osv. Alt sammen traditionelt irsk musik( der var måske nogle egne tunes og sange med)Det var et 6 mands orkester og det var stort - og det var dengang!

PERCUSSION
De 5 instrumenter jeg bruger ”separat”: Den store Afrikanske Djembe, den sorte krukke.. en Udo, et par sko med læder sål til at steppe med , to ribben fra en ko, altså Bones, der minder lidt om kastagnetter, men er mere bløde i både lyd og stil….og så en gammeldags bodhran. Martin O`Hare, som jeg købte den af, fortalte mig at den er lavet af en af de største slagsbrødre i Belfast. Jeg kan desværre ikke huske hans navn. Den bodhran er jeg meget tilfreds med, selvom den er en ”strigle” i fugtigt vejr. Det er et af de instrumenter der skal stemmes med ild og vand!! 

TROMMESÆTTET
Her er så ”sættet” jeg spiller på : 
En 16” stortromme (Pearl)
10” Tom (Pearl)
12” Tom (Pearl)
diverse Zildjian, Sabian og jo jo et kinesisk Stagg bækkener og 
highhats
Darabuka 
Tyrkisk Cümbüs 
13” Piccolo messing 
lilletromme Mapex
Ler trommer fra Algier eller lignende….
men købt på Hjallerup Marked.. ret billigt.. jeg købte også en gås.. 

Jeg skulle til fødselsdag hos en af mine venner….han fik gåsen og jeg beholdte lertrommerne. Det største problem var at jeg kørte motorcykel på det tidspunkt, men det gik fint i sidetasken!! Jeg havde prøvet det før med min kattekilling …. den sov glimrende der. Nå Fed Fest hos min ven Carsten Kjær Nielsen iøvrigt!!  Ups hva`kom jeg til?? Jo ler trommerne… desværre holder de nok til min behandling af dem, da jeg spille med stikker på dem! Easy come easy go…. De kostede kun 15 kr. og noget rengøring af side-tasken. I øvrigt bruger jeg chimes, klokker, triangel caxixi og andet skrammel.

 

Brian her på Darbouka. Et instrument med oprindelse i nordafrika.

Lertrommen Udo er rigtig funky.

Brians percussion: djembe, bodhran, stepsko, udo og bones

Den irske tromme Bodhran kan udgøre et helspektret akkompag-ment. Den er meget melodiøs og har lidt til fælles med den afrikanske talkingdrum.

Så går det løs med udo og trommesæt i en skøn forening.